optymalizacja wordpressa

Optymalizacja i przyśpieszenie strony na WordPress w 8 prostych krokach

Od kiedy Google w zeszłym roku wprowadziło algorytm, który ocenia zgodność stron internetowych z urządzeniami mobilnymi i dopasowuje pod tym kątem mobilne wyniki wyszukiwania, szybkość strony i jej dobra optymalizacja oraz użyteczność dla użytkownika zyskały mocno na znaczeniu.

Prowadząc stronę na popularnym systemie CMS WordPress zapewne zauważyłeś, że po pewnym czasie strona zaczyna troszkę mulić. Nie jest to żadna nadzwyczajna sytuacja ponieważ ten typ tak ma, zresztą inne popularne cmsy mają podobne problemy, ale poświęcając troszkę czasu można tej sytuacji zaradzić i doprowadzić swoją stronę do wymagań wyszukiwarki i potrzeb użytkowników. A to, że warto zadbać o to, aby Twoja strona zaczęła działać szybciej niech świadczy fakt, że aż 40% użytkowników porzuca stronę internetową jeśli ta wczytuje się dłużej niż 3 sekundy.

Ponadto jak pokazuje Google w swoich badaniach wolne ładowanie strony odpycha użytkownika i powoduje, że spędza na niej o wiele mniej czasu niż zazwyczaj na stronach szybko działających. Dlaczego tak się dzieje? Z prostego powodu. Dzisiejszy świat to nieustanna gonitwa, a długie wczytywanie się strony www po prostu irytuje i nie pasuje do dzisiejszych standardów.

Jak temu zaradzić i jak się zabrać do optymalizacji WordPressa? Zapraszam do dalszej części wpisu.

1. Hosting ma znaczenie

Nie da się ukryć, że dobry hosting to podstawa i połowa naszego sukcesu. O ile nasz serwis jest jeszcze mały, dobrym rozwiązaniem na początek jest wybór serwera wirtualnego, w przypadku gdy strona się rozrośnie a użytkowników zacznie znacznie przybywać, warto pomyśleć nad przejściem na hosting vps lub serwer dedykowany. Co ja mogę polecić ze swojej strony? Osobiście od dłuższego czasu posiadam konta w Hekko i Zenbox i jeden i drugi hosting polecam z czystym sumieniem.

2. Funkcjonalny i przejrzysty szablon strony

Dobierając szablon dla strony, kierujmy się zasadą, że im mniej zbędnych i nie przydatnych nam funkcji tym lepiej dla naszego serwisu. Kupując szablony typu Premium zastanówmy się, czy warto dopłacać za coś czego tak naprawdę nie będziemy używać. Wybierając darmowy szablon takiego wyboru nie mamy, ale przeważnie otrzymujemy też motyw okrojony do minimum. Dlatego dobrym wyborem jest motyw przygotowany dla naszego WordPressa pod indywidualne zamówienie. Zapłacimy ciut więcej, ale otrzymamy to co chcemy i potrzebujemy w danej chwili.

3. Kompresja Gzip

Dzięki włączeniu kompresji Gzip na naszej stronie ilość danych przesyłanych między serwerem a wyszukiwarką znacznie się pomniejszy. Włączenie kompresji Gzip można uzyskać albo poprzez dodanie krótkiego kodu do pliku .htaccess, albo włączenie w opcjach serwera. Wiele dobrych firm hostingowych oferuje konta z włączoną domyślnie kompresją. Jeśli chcesz sprawdzić, czy twoja strona poprawnie używa kompresji, skorzystaj z tego narzędzia GIDZip Test.

4. Kompresja HTML, CSS i minifikacja Java Script

Bardzo często wykonując test Google Pagespeed Insight dostajemy w informacji zwrotnej komunikat: „Skompresuj kod HTML”. Przydatnym narzędziem w rozwiązaniu tego problemu może okazać się wtyczka WP-HTML-Compression. Pomimo, że wtyczka od dwóch lat nie jest już aktualizowana nadal działa świetnie i spełnia swoje zadanie.

Warto również pomyśleć o kompresji plików Css i Java Script, którą można uzyskać poprzez minifikację i łączenie obu rodzajów plików. Dzięki takiemu zabiegowi, zmniejszymy objętość tych plików robiąc z kilku małych, jeden większy skompresowny plik. Takie rozwiązanie sprawi ponadto, że nasza przeglądarka wyśle tylko jedno zapytanie do serwera zamiast kilku.

W przeprowadzeniu minifikacji i łączeniu plików CSS i Java Script pomoże nam wtyczka JS & CSS Script Optimizer. W przeważającej większość wystarczy jej aktywacja i wszystko zaczyna sprawnie działać.

5. Optymalizacja obrazków

Obrazki i grafiki to jedne z większych elementów strony. Nieprzeskalowane i skompresowane potrafią nieźle spowolnić szybkość działania strony. Warto wziąć sobie do serca to, że plików .jpg używamy dla zdjęć wewnątrz postów, natomiast we wszelkich innych miejscach plików .png.

Przed wrzuceniem grafik na stronę skorzystaj również z dostępnych narzędzi do kompresji grafik np. takich jak TinyPNG. Można go używać zarówno online jak i poprzez dedykowaną wtyczkę dla WordPressa. Po instalacji wtyczki oprócz dopiero co dodawanych, skompresujecie również już dodane o wiele wcześniej obrazki. Jest tylko pewne ograniczenie w wersji darmowej do 500 grafik na miesiąc.

6. Cache

Po pierwsze instalujemy chyba najlepszą dostępną wtyczkę dla WP a mianowicie W3 Total Cache. Dzięki temu nasza przeglądarka, a także przeglądarki użytkowników po pierwszym wejściu na stronę zapamiętają ją (piliki statyczne) do swojej pamięci, dzięki czemu przy następnym uruchomieniu wczytają stronę z pamięci komputera, a nie bezpośrednio z serwera.

7. Ogarnij wpisy i zrób porządek z bazą danych

Warto również przyjrzeć się wielkości naszej bazy danych. To tam zapisują się wszystkie wpisy, również te oznaczone jako szkice, poprzednie wersje artykułów lub te wyrzucone do wordpressowego kosza.

Znajdują się tam również spamowe komentarze itp. rzeczy. Aby posprzątać szybko i skutecznie warto użyć do tego celu wtyczki Wp-optimize. Dzięki tej prostej wtyczce można skutecznie odchudzić naszą bazę danych a co za tym idzie przyspieszyć naszego WP.

8. Usuń niepotrzebne wtyczki

Z pomocą wtyczki P3, sprawdź obciążanie swojego WordPressa. Zobacz, które wtyczki obciążają stronę w największym stopniu i zastanów się czy są Ci niezbędne w jej działaniu. Jeśli nie, to usuń je.

Przed dodaniem swojej opinii w komentarzu na temat artykułu, proszę abyś zapoznał się polityką komentarzy. Poświęć minutę, a na pewno skorzystamy na tym oboje :)

%d bloggers like this: