Czy rozróżniasz SEO od SEM? Te zbliżone do siebie pojęcia, to dzisiaj podstawa marketingu internetowego. Nie są one jednak tożsame i dotyczą różnych działań w obrębie jednej strony. Przedstawiamy najważniejsze różnice między nimi oraz sprawdzamy, które z nich są najskuteczniejsze.

Co się składa na wyniki wyszukiwania?

Za każdym razem, kiedy użytkownik wyszukuje dane hasło, wyszukiwarka przedstawia mu szereg propozycje, które odpowiadają danemu zapytaniu. Nie jest to jednak wybór losowy, ale oparty na algorytmie Google, jak i przeprowadzanych aukcjach w czasie rzeczywistym. Co się zatem składa na kartę z wynikami wyszukiwania?

Przede wszystkim warto tutaj zastosować podział na wyniki płatne oraz organiczne. Dysponując odpowiednim budżetem, możemy stworzyć kampanię, dzięki której nasza strona zostanie wyświetlona na pierwszych pozycjach. Reklama jednak pojawia się także na dolnej części karty, a także po prawej stronie w przypadku pozycji z Google Zakupy.

Pozostałe wyniki wyszukiwania są już organiczne, a zatem bezpłatne. Składają się na nie nie tylko linki do stron, ale także wyniki Google Grafika oraz pozycje z Google Maps. Czy jednak są one w rzeczywistości bezpłatne? Za samo wyświetlenie się w Google, jako pozycja organiczna, nie zapłacimy ani grosza. Jednakże sam proces pozycjonowania naszej strony nie jest już bezpłatny. W jego przypadku zapłacimy specjalistom SEO, a nie samej wyszukiwarce.

Czym jest SEO?

Warto przejść teraz do samego pojęcia SEO, które oznacza optymalizację stron internetowych do algorytmów Google. Brzmi zbyt skomplikowanie? Uproszczając, jest to takie przystosowanie strony internetowej, aby jej odczytanie nie sprawiało problemu ani użytkownikowi, ani robotom wyszukiwarki.

Na SEO składa się wiele czynników, które są od siebie zależne i wymagają uwagi. Optymalizując stronę internetową, musimy wziąć pod uwagę zarówno jej warstwę techniczną, jak i publikowaną treść. W tym celu niezbędne jest zadbanie o to, aby kod witryny umożliwiał jej poprawne działanie oraz szybkie wczytywanie się. Z kolei sama treść powinna być nie tylko ciekawa i unikalna, ale także opatrzona odpowiednimi tagami i nagłówkami.

SEO obejmuje także takie działania jak:

– linkowanie wewnętrzne

– link building

– stosowanie odpowiednich słów kluczowych

– optymalizacja i tworzenie robot.txt i sitemapy

Jak zatem widzimy, SEO opiera się na działaniach, które mają miejsce zarówno wewnątrz witryny, jak i poza nią. Samo pozycjonowanie zaś jest procesem długotrwałym, ale bardzo skutecznym. Wypracowana pozycja jest na tyle silna, że nie spadnie z dnia na dzień w przypadku zaprzestania działań SEO.

Co to jest SEM?

Po drugiej stronie stoi zaś SEM, czyli pojęcie, z którym SEO jest bardzo często mylone. Nieścisłości mogą wynikać z tego faktu, że SEM obejmuje zajęcia z zakresu SEO, jednakże nie jest to jedyny obszar, jakim się ono zajmuje.

Warto bowiem wiedzieć, że SEM obejmuje nie tylko bezpłatne, ale także płatne wyniki wyszukiwania. Sprowadzają się one między innymi do kampanii GoogleAds, które pozwalają na pozyskanie linków sponsorowanych, jak też reklam displayowych czy produktowych, wyświetlanych w obrębie stron internetowych. W ich przypadku płacimy albo za pojedyncze kliknięcie, albo za liczbę wyświetleń reklamy.

Zaletą kampanii płatnych jest możliwość targetowania reklam do ścisłej grupy odbiorców. Możemy je kierować do użytkowników pod względem wyszukiwanych haseł, jak też takich czynników jak płeć, wiek, zainteresowania oraz lokalizacja. Pozwala to uzyskać jeszcze lepsze efekty i szybsze korzyści w relatywnie krótkim czasie.

Co wybrać – SEO czy SEM?

Jak już pisaliśmy, SEO dotyczy wyłącznie zadań w obrębie wyników organicznych. Dopiero SEM daje nam możliwość połączenia tych działań z kampaniami płatnymi. Dlatego dla najlepszych efektów warto zdecydować się na oba te rozwiązania jednocześnie.

Dobrze jednak być świadomym ich różnic. Pozycjonowanie strony internetowej wymaga wielu tygodni, za to daje stabilny efekt. Musimy być jednak przygotowani na stały wydatek związany z SEO. Z kolei kampanie płatne możemy w dowolnej chwili wyłączyć. Dają one również bardzo szybki efekt. Ten jednak zniknie, kiedy tylko skończy nam się budżet.

Powinniśmy zatem zaplanować swoje działania i podjąć współpracę ze specjalistami, którzy przygotują dla nas odpowiednią strategię, która będzie skrojona na naszą miarę, a także zapewniała relatywnie największe korzyści. Naszym priorytetem powinna być w końcu maksymalizacja zysku. W tym celu warto wyznaczyć swoje cele biznesowe oraz tak zintensyfikować działania SEO oraz SEM, aby docierały do właściwej grupy odbiorców, zwiększając przy tym zwrot z inwestycji.

Niezależnie jednak od tego, czy zdecydujemy się zarówno na pozycjonowanie, jak i kampanie płatne lub też tylko na jedno z nich, pamiętajmy, że dobrze zoptymalizowana strona internetowa oraz przygotowana strategi to podstawa do podjęcia jakichkolwiek działań. Dlatego dobrze jest nawiązać współpracę z profesjonalistami, którzy zadbają o nasze cele, a przede wszystkim o nasz budżet oraz czas.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here