Jak pozyskać duży ruch na stronie, a jednocześnie znaleźć się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania? Odpowiedzią jest link building, który odpowiada za pozyskiwanie odnośników z innych stron. Zanim jednak osiągniemy pierwsze efekty, musimy odpowiednio dobrać odsyłające witryny. Czym się kierować pozyskując linki?

Czym jest link building

Zanim przejdziemy do oceny linków, warto wyjaśnić na początek, czym jest link building oraz z jakiego rodzajami linków możemy się spotkać w internecie. Hiperłącza dzielimy przede wszystkim na linki wewnętrzne, czyli w obrębie jednej domeny, lub linki zewnętrzne, które przekierowują do innych stron internetowych.

Linki wewnętrzne mają za zadanie ułatwienie poruszania się po witrynie, a także usprawniają proces indeksowania oraz pozycjonowania się podstron. Tego rodzaju hiperłącza nie wychodzą jednak poza daną domenę. Przenoszą za to użytkownika do innej jej części, aby mógł on pogłębić informacje na dany temat.

Z kolei linki zewnętrze to takie, które prowadzą do naszej witryny z innych stron. Pochodzą one najczęściej z publikowanych artykułów, czy też umieszczanych na zewnątrz produktów i filmów. Są one kluczowym czynnikiem rankingowym. Odnośniki pozyskane z ważnych, zaufanych portali przekazują nam swoją moc, co zauważymy dzięki lepszej pozycji w wyszukiwarce. To właśnie nim jest poświęcony cały link building, który opiera się na opracowaniu strategii, a także zdobyciu wartościowych odnośników.

Czy my również potrzebujemy link buildingu?

Link building jest jednym z elementów SEO, czyli pozycjonowania. Obecnie każda strona internetowa, która chce generować zysk, w nie inwestuje. Nie inaczej jest z naszą konkurencją. Dlatego my również nie powinniśmy przespać tego momentu i wykorzystać to narzędzie, aby nie zostać na szarym końcu.

Jak działają linki?

Pozyskane odnośniki nie tylko mają za zadanie przekierować użytkownika do innej strony. Są one także sygnałem dla wyszukiwarki. Jeśli jakaś podstrona jest często linkowana przez duże portale, znaczy to, że jest ona wartościowa i warto ją polecić użytkownikowi. Podobny schemat wykorzystywany jest przy pracach naukowych, gdzie zamiast linków, autor liczy na zacytowanie go. Ważne jest zatem nie tylko to, gdzie umieścimy link, ale także do jakiej podstrony. Warto, aby wybrany adres URL prowadził do jak najbardziej wartościowych miejsc na naszej stronie, którymi chcielibyśmy się pochwalić.

Jak ocenić jakość odsyłających stron?

Żeby dany odnośnik mógł przekazać nam jak najwięcej mocy, powinien on pochodzić z zaufanej witryny, która cieszy się nie tylko popularnością wśród użytkowników, ale także autorytetem w oczach Google. Żeby sprawdzić, czy tak jest faktycznie, warto wykorzystać dedykowane ku temu narzędzia jak Ahrefs oraz Majestic.

Ahrefs

Ahrefs pozwala nam na przeprowadzenie skutecznego link buildingu dzięki wykorzystaniu autorskiego wskaźnika – Domain Rate. Przyjmuje on wartość od 0 do 100, gdzie im wyższy wynik, tym domena odznacza się większym zaufaniem. Wskaźnik bierze pod uwagę ilość linków wychodzących, jak i przychodzących danej strony. Jednocześnie uwzględniany jest ruch użytkowników oraz wiek domeny i ranking słów kluczowych.

Majestic

Także Majestic posługuje się swoim własnym wskaźnikiem. Jest nim Trust Flow. W tym przypadku również może on przybierać wartość od 0 do 100. Za jego pomocą ocenimy jakość, a także wiarygodność wybranej witryny. Przyjmuje się, że średni wynik wynosi 20, natomiast o ocenę powyżej 70 mogą konkurować tylko największe strony jak Facebook czy YouTube.

Co dodatkowo uwzględnić oceniając witrynę?

Opieranie się tylko na jednym wskaźniku byłoby błędem. Warto zatem sprawdzić inne czynniki, które poświadczą bądź też zaprzeczą wartości wybranej strony. Może się bowiem okazać, że dana strona przyniesie nam więcej szkody niż pożytku.

Pierwszym czynnikiem wymagającym sprawdzenia jest liczba unikalnych użytkowników. Jeśli jest ona niewielka, strona może nie generować wystarczającego ruchu i jest mało atrakcyjna. Wiąże się z tym także widoczność witryny, czyli liczby słów kluczowych.

O stronie świadczy również wiek domeny. Długo istniejąca witryna może mieć duży autorytet w oczach Google, tym bardziej, jeśli cały czas jest dopracowywana. Nie jest to jednak reguła. Zdarzyć się mogą także strony, które istnieją od dawna, ale są niestety zaniedbywane.

I na koniec wspomnijmy także o tematyce. Wiele się mówi o tym, aby pozyskiwać linki z tych stron, które są powiązane tematycznie z naszych. Uprości to nie tylko publikację na nich artykuły, ale będzie wyglądać naturalnie dla robotów wyszukiwarki, które nie uznają zamieszczonego linku, jako próby manipulacji wynikami. Zbieżność tematów powinna być także zastosowana w przypadku anchorów. Nie powinny one bowiem wprowadzać użytkownika w błąd. Jeśli link prowadzi do katalogu sukien, anchor text powinien o tym poinformować użytkownika.

Podsumowanie

Backlinki są obecnie obowiązkowym elementem pozycjonowania każdej witryny. To właśnie dzięki nim poprawimy swoją pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania, a jednocześnie zwiększymy ruch na stronie. Nie pozyskujmy ich zatem na ślepo. Wykorzystajmy odpowiednią strategię lub też skorzystajmy z pomocy specjalistów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here