Sklep internetowy to wybór nie tylko wielu konsumentów, ale również przedsiębiorców, którzy szukają pomysłu na biznes. Jak się jednak nie pogubić w gąszczu wymogów, a jednocześnie zadbać  o atrakcyjność naszej strony? Podpowiadamy, jak założyć sklep internetowy w prosty i skuteczny sposób.

Pomysł na sklep internetowy, czyli co sprzedawać

Obecnie założenie sklepu internetowego jest bardzo proste, a nasza rola sprowadza się tak naprawdę do znalezienia pomysłu na jego asortyment. Niezależnie od tego, czy planujemy założyć sklep, aby sprzedawać rękodzieło, czy też wysyłać produkty z hurtowni, potrzebujemy przygotować biznesplan, który pozwoli nam osiągnąć jak największe zyski ze sprzedaży online.

Pierwszym krokiem powinno być zatem sprawdzenie popytu na nasze usługi, a następnie sprawdzenie działalności naszej przyszłej konkurencji. Nasz biznesplan powinien łączyć te elementy, uwzględniając przy tym założony budżet oraz cele biznesowe. Dzięki chęci i wdrożeniu odpowiedniej strategii nasz sklep internetowy może być nie tylko źródłem dodatkowego zarobku, ale nawet bardzo dochodowym biznesem.

Badania rynkowe wskazują bowiem na to, że sklep internetowy jest ważną częścią całej strategii sprzedaży w wielu kanałach. Ułatwia on przemyślenie decyzji i zakup produktu. Sprzedaż online łączy się ze sprzedażą offline. Konsumenci bowiem często sięgają do internetu, aby zapoznać się z produktem, aby później zakupić go osobiście w sklepie stacjonarnym. Zatem e-commerce jest dobrym pomysłem również dla właścicieli sklepów tradycyjnych.

Kwestie techniczne sklepu internetowego

Zakładając sklep internetowy, potrzebujemy dedykowanego oprogramowania. Na rynku istnieje wiele systemów, które oferują swoje rozwiązania za darmo lub za stałą abonamentową opłatą. Odnajdziemy w nich wszystko, czego potrzebujemy. Wygodny interfejs, możliwość instalacji dodatkowych wtyczek i funkcjonalności, system CMS czy integracja z zewnętrznymi programami.

Naszym zadaniem jest za to wybór odpowiedniej domeny oraz hostingu. Nazwa domeny to unikalna część adresu internetowego, za którego pomocą internauta będzie mógł odnaleźć naszą stronę w internecie. Warto, aby była to prosta i łatwa do zapamiętania nazwa. W tym celu najbezpieczniej będzie posłużyć się nazwą marki.

Z kolei hosting jest niczym innym jak dzierżawą zasobów serwerowych. Przy jego wyborze kierujmy się między innymi  pojemnością, abyśmy mogli bez problemu umieścić na naszym sklepie wszystkie produkty. Istotna jest również jego bezawaryjność oraz dostępność, która może mieć wpływ na ocenę robotów Google.

Czego nie może zabraknąć?

Sklep internetowy wiąże się także z elementami formalnymi, które są wymagane przez prawo. W tym celu służą nam regulaminy oraz inne dokumenty dotyczące prywatności i ochrony danych osobowych. Są one kontrolowane przez nową ustawę o prawach konsumenta, która obowiązuje od 2014 roku.

Na naszym sklepie nie może zatem zabraknąć takich elementów, jak:

– regulamin sklepu internetowego

– polityka prywatności

– wzory odstąpienia od umów i reklamacji

– informacja na temat polityki plików cookies

Ponadto powinniśmy wypełnić wszelkie obowiązki informacyjne wobec naszych klientów. Informacje tego rodzaju należy umieścić w regulaminie oraz w odpowiednich miejscach w naszym sklepie internetowym.

Jednocześnie nasz sklep musi zapewniać klientom wystawienia paragonu oraz faktury do zamówienia. Dla lepszego zaś zarządzania towarem przyda nam się program integrujący sklep z magazynem. Dzięki temu będziemy mieli informacje o braku zatowarowaniu i unikniemy popełnienia błędów w czasie wysyłki produktów.

Pozycjonowanie sklepu internetowego

Żeby sklep internetowy przynosił nam zyski, niezbędne jest jego pozycjonowanie. Za jego pomocą zajmie on wysoką pozycję w wyszukiwarce i dostarczy nam nowych klientów.  Pozycjonowanie sklepu internetowego nie różni się wiele od pozycjonowania innych stron. W tym przypadku również musimy zadbać o odpowiednią szatę graficzną, unikalne treści oraz jakościowe linki przychodzące.

Jednym z podstawowych błędów, jakie są popełniane na sklepach internetowych, jest brak unikalnych opisów. Pamiętajmy bowiem, że treści nie powinniśmy kopiować nie tylko z innych witryn, ale również z pozostałych podstron naszego serwisu. Google w obu przypadkach uzna tego rodzaju stronę za mało wartościową. Warto zatem do każdego produktu i kategorii stworzyć osobny opis. Dotyczy to również meta opisów, wyświetlanych na stronie z wynikami wyszukiwaniami.

Cała zaś witryna powinna mieć przejrzystą strukturę i łatwą nawigację. Nieskomplikowany kod strony pozwoli nam zaś przyśpieszyć jej ładowanie się oraz umożliwi poprawne wyświetlanie na wszystkich urządzenia. Dostosowanie sklepu internetowego do urządzeń mobilnych to dzisiaj już podstawa, o której jednak wciąż trzeba przypominać. Pamiętajmy bowiem, że mniejsza rozdzielczość ekranu w przypadku telefonów, wymusza wykorzystanie wersji mobilnej strony, która jest lżejsza i mniej skomplikowana od docelowej.

Prowadzenie sklepu internetowego jest w zasięgu każdej osoby, która chce się spełnić jako przedsiębiorca. Zanim jednak założymy swoją nową stronę, przygotujmy szczegółowy biznesplan oraz zadbajmy o pozycjonowanie i promocję już od samego początku, aby zdobywać nowych klientów.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here