Pozycjonowanie naszej strony internetowej to jeden z najważniejszych elementów prowadzenia biznesu. Warto zatem powierzyć go w odpowiedzialne ręce. Współpraca z firmą SEO czy z freelancerem? Sprawdzamy zalety i wady obu tych rozwiązań.

Współpraca z firmą SEO – jak wygląda?

Nawiązanie współpracy z dużą agencją będzie odmienne od kontaktu z freelancerem pod wieloma aspektami. Możemy spotkać się z różnymi cenami, podejściem do klienta oraz jakością pracy. Dotyczy to zwłaszcza największych firm SEO, które obsługują wiele klientów jednocześnie.

Jak wygląda pierwszy kontakt z agencją? W wielu przypadkach spotkamy się z handlowcem czy też key accountem, który przedstawi ofertę i zakres działań. Osoba taka powinna mieć odpowiednie kwalifikacje i oprócz technik sprzedażowych dysponować także wiedzą na temat SEO i samego marketingu. Uważajmy na oferty bazujące wyłącznie na ogólnikach, jak podniesienie sprzedaży, lepsza pozycja czy audyt strony, ponieważ nie wiele mogą one nam powiedzieć o samej firmie.

Efektywność działań

Jakość usług agencji SEO powinien stać na najwyższym poziomie. Jednakże nie zawsze tak się dzieje. Decyduje o tym nie tylko czynnik ludzki i posiadane umiejętności, ale także liczba prowadzonych projektów. W przypadku firm, które obsługują wiele klientów, ilość czasu, jaką specjalista może poświęcić na jednego z nich, jest mocno ograniczona, co w efekcie może mieć przełożenie na jakość wykonywanych usług.

Ponadto naszym projektem może zajmować się także junior SEO, który dopiero poznaje tajniki pozycjonowania, a nasza strona staje się poligonem doświadczalnym. Weryfikacja kompetencji poszczególnych specjalistów, którzy zajmują się pozycjonowaniem naszej strony, jest niestety niemożliwa w przypadku dużych agencji SEO. Dopiero późniejsze efekty ich działań potwierdzą, czy dokonaliśmy dobrego wyboru.

Jednocześnie jednak koszty takiej współpracy mogą być jak najbardziej opłacalne dla naszego biznesu. Oferty agencji SEO są bowiem bardzo konkurencyjne, dzięki czemu przeznaczymy mniejszy budżet na pozycjonowanie. Z drugiej strony jednak zbyt niska cena może być sygnałem niskiej efektywności lub stosowaniem nieuczciwych praktyk. Oferty SEO poniżej 1000 złotych powinny u nas zapalić u nas czerwone światło.

Współpraca z freelancerem

Po przeciwnej stronie znajdują się freelancerzy, którzy wykonują swoją pracę niezależnie od agencji i pracują przede wszystkim „na swoje konto”. Współpraca z taką osobą może nam przynieść wiele korzyści i efektów. Na co powinniśmy być przygotowani?

Model współpracy z freelancerem będzie z całą pewnością odmienny od tego, jaki do tej pory mieliśmy z agencją. W końcu jest to tylko jedna osoba, która odpowiada za kontakt ze swoimi klientami, a także za pozycjonowanie ich stron. Dlatego już na samym początku będziemy mogli zweryfikować czy rozmawiamy z doświadczoną osobą, w której ręce będziemy chcieli powierzyć swój biznes.

Efekty współpracy z freelancerem

Ilość poświęconego czasu oraz indywidualne podejście do każdego projektu może zaowocować satysfakcjonującymi rezultatami. Pod tym względem wartość freelancera od agencji świadczącej usługi SEO jest nieporównywalnie większa. Przy odpowiednim budżecie i doświadczeniu eksperta uda się wdrożyć strategię, która przyniesie naszej firmie spore zyski.

Ile jednak kosztują usługi SEO od freelancera? Tutaj możemy spodziewać się kwot wyższych, aniżeli tych, jakie oferuje duża firma. Jednakże zwiększając budżet, zwiększamy także efekt naszych działań. Może się okazać, że poniesione koszta zwrócą nam się z nawiązką i wygenerowane zyski będą znacznie wyższe. Takie rezultaty zapewni nam tylko profesjonalizm oraz umiejętności, jakie powinien posiadać freelancer SEO.

O czym warto pamiętać przez podpisaniem umowy?

Niezależnie jednak od tego, czy zdecydujemy się na usługi firmy SEO, czy freelancera, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka szczegółów dotyczących umowy oraz współpracy. Dzięki temu unikniemy przykrych niespodzianek.

Najważniejszym zaś aspektem jest umowa. To właśnie w niej zawarte są umowy naszej współpracy, a także warunki jej zakończenia. Istotny jest okres trwania umowy oraz długość okresu wypowiedzenia. Będzie to przydatne wtedy, kiedy nie będziemy zadowoleni z usług. Przy krótszym okresie wypowiedzenia, będziemy mogli szybciej zmienić usługodawcę, co pozwoli nam efektywnie zarządzić budżetem.

Jednocześnie ważna jest także transparentność usług. Miejmy bowiem świadomość, że SEO nie jest tajemną wiedzą. Dlatego też mamy prawo oczekiwać przedstawienia nam raportów z zakresu działań, w których powinny być zawarte między innymi: zmiany techniczne na stronie, pozyskane linki, opublikowane teksty czy współczynniki dotyczące ruchu i konwersji. Brak jasnych raportów może w nas obudzić podejrzenie, że freelancer bądź agencja nie wykonuje swoich usług rzetelnie, przed czym warto się zabezpieczyć.

Wybierając firmę SEO lub freelancera powinniśmy mieć na uwadze, że nasz biznes jest wyjątkowy, dlatego wymaga on indywidualnego podejścia. Decydujmy się zatem tylko na taką ofertę, gdzie pozycjonowanie strony będzie nie tylko przynosiło zyski specjaliście, ale przede wszystkim nam.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here